• Maarten Ducrot

Veiligheid voorop? Over de val van Alaphilippe in deRonde

Deze reactie kreeg ik van Edward die een zeer relevante opmerking plaatste bij ons commentaar bij de val van Alaphilippe in de Ronde van afgelopen zondag. Hier zijn opmerkingen, mijn reactie en bij deze de uitnodiging mee te denken

BERICHT Hoi Maarten, in jullie commentaar van de val van Alaphilippe ging het over het te talrijk aanwezig zijn van motoren in de koers. Hebben jullie ook het slipstreamen, van Aert zei dat in zijn interview, gehad en over het telefoneren van Alaphilippe. Je ziet dat zijn hand van het stuur gaat! Waarom moet een renner een knopje indrukken voor zijn borst? Tis 2020! Dat knopje moet in zijn stuur zitten of reageren op b.v. het commando: “hé Ploegleider”. En slipstreamen, dat is een risico nemen. Jammer dat die Jurymotor geen camera achterop had, een dashboardcam ofzo. Of een zwarte doos, of ie echt afremde. Nu krijgen de motorrijders te gemakkelijk de schuld. met vriendelijke groeten, Edward

Reactie maduc Dag Edward, dank voor je bericht. Het is mooi als mensen mee denken dan komen we misschien ergens. Met wat we inmiddels weten is het nog moeilijk conclusies trekken.

Een paar zaken op een rij:

1. oortjes leiden af

2. Alaph. moet met andere dingen bezig kunnen zijn dan het ontwijken van obstakels. Feit: hoe meer obstakels des te groter de kans op ongelukken

3. Van Aert zoekt de slipstream en waarschuwt niet. MvdP kan er net omheen de 3e renner is kansloos (ook als hij niet belt). Dus renners hebben een verantwoordelijkheid voor elkaars veiligheid. Ze hadden kunnen waarschuwen

4. De motard rijdt zeer langzaam dus het snelheidsverschil is groot. In mijn peloton reden ze langzaam mee, als ze dat niet deden werd er gescholden. Stilstaande motoren zijn zeer zeer gevaarlijk (kijk even op YouTube). Wat die motard ook zegt hij vormt daar een gevaar dat hij kan verminderen door meer mee te rijden met de renners of aan de andere kant van de weg.


Wat is hier de conclusie: met ongewijzigd beleid blijft dit een koerssituatie met slechte afloop (het hoort erbij). De gebruikelijke reactie van bijvoorbeeld de bankiers wier bonus wordt afgepakt. Als we veiligheid voorop willen stellen moeten we zorgen voor minder obstakels en meer focus van de renners:

1. minder motards en auto's in het peloton. Dat kan door omrijden zoals nu al gebeurt met de "wegafzetters". Maar ook neutrale volgers en gewoon minder fotografen. Juryleden in koers zijn totaal overbodig met alle life beelden en technieken van tegenwoordig.

2. geen oortjes. Psychologisch onderzoek wijst uit nu al jaren aan een stuk, dat handsfree bellen tot veel meer ongelukken leidt en NET ZO gevaarlijk is als de telefoon in de hand. Het gaat om de concentratie die verstoord wordt. In elk geval zorg voor neutrale oortjes met alleen het jury kanaal zodat alle renners dezelfde info hebben maar wel situaties kunnen doorgeven. Dan hoeven ze niet actief te communiceren zoals nu


Er is vast nog wel meer te bedenken, maar dit lijken mij vrij robuuste conclusies voor dit moment. Echter ..... de renners zullen zich te barsten blijven vallen, hoe erg het er op dit moment ook aan toe gaat. Mijn database wijst uit dat er meer valpartijen zijn die groter in omvang zijn per gebeurtenis en nog zwaardere gevolgen ook met vaak ernstige en langdurige blessures. Vervolgens wordt er lippendienst bewezen aan het begrip veiligheid.


Dus het is NIET de schuld van de motards. Maar ze spelen wel degelijk een rol en dragen ook verantwoordelijkheid voor de oplossing. Maar hoe dan? daar komen we alleen uit als we stoppen met de schuld geven aan.... en ons richten op het samen wegnemen van de verstorende factoren. Daar heb ik wel een hard hoofd in


Hoor graag weer van je

Grote Groet Maarten

Recente blogposts

Alles weergeven

Waarom deze Tour uiteindelijk spannend gaat worden

Waarom mensen van wielrennen houden of er aan doen: iedereen die meedoet heeft kans maar dan moet ie ongelooflijk afzien en lijden. Op het moeilijkste moment moet je ook nog slim zijn. Wie dat lukt is