top of page

In Het Wiel Van

Wielrennen is de enige sport waar de vedetten onder handbereik van het publiek komen. Je kunt ze gewoon aanraken. Daar geef ik TV commentaar op voor de NOS en leg verbanden met verhalen uit het 'gewone leven'.

 

De 'oude Mart Smeets' noemde dat  Wiellullen: filosoferen over het leven dat in een wielerkoers binnen 200 km geleefd wordt, met alles wat daarbij hoort van held worden tot liegen en bedriegen

​

Hoe daar naar te kijken en wat daarvan te vinden bespreken we met de direct betrokkenen in de Crotcast

Koers als Metafoor

Alles begint met visie, een idee, een verhaal over wat je wilt betekenen met je bedrijf. Mijn kennis over organisaties in combinatie met wielerkennis gebruik ik om metaforen te vertellen die prikkelen. Met een metafoor kun je alles benoemen zonder mensen pijn te doen. Daardoor kan de toehoorder zijn eigen verhaal aanscherpen.

 

Aard van de presentatie: Ik vertel verhalen in interactie met het publiek. De anekdotes van eigen sport ervaringen worden gebruikt ter illustratie van het verhaal dat voor de doelgroep relevant is en zijn niet het eigenlijke onderwerp. Het draait om het door de zaal herkende verhaal: “Hoe je het uitlegt voor jezelf bepaalt wat je gaat doen”, is het idee achter mijn optreden om de toehoorders te inspireren tot actie. De boodschap halen de toehoorders er zelf uit en daarbij hebben ze plezier om de wieler verhalen zelf; M.a.w. er moeten geen „clowneske” taferelen worden verwacht. De ervaring leert dat het verhaal minimaal 45′ nodig heeft i.v.m. de vragen uit de zaal. Beter is 60 tot 90 minuten. Indien gewenst kan dat worden uitgebreid of omgebouwd met ‘workshop’-achtige elementen waarbij de toehoorders meer actief moeten worden.

 

De ervaring leert dat er 1 dagdeel nodig is voor het optreden maar ook 1 dagdeel om het aan te laten sluiten op de beleving van de opdrachtgever.

bottom of page